رسانه مستقل خبری کوردستان

www.rigakurdistan.ir

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | 20 Nov 2017
خانه » اخبار » آساتوریان استاد کردشناسی یا کردهراسی و ضدیت با کورد
آساتوریان استاد کردشناسی یا کردهراسی و ضدیت با کورد

آساتوریان و امثال وی به درستی کوردها را شناخته اند و خوب آگاهند که در صورت اتحاد کوردها اراده ی پولادین کورد را هیچ چیزی در هم نمی شکند.شناخت این روحیه ی کورد آنان را بدین طریق رهنمون گردیده است که تنها راه برای نابودی کورد ایجاد اختلاف میان آنهاست.

تاریخ انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۵

ریگا کوردستان – سرویس فرهنگی

به گزارش ریگا کوردستان، گارنیک سروبی آساتوریان متولد۷مارس ۱۹۵۳ درتهران است وی درسال ۱۹۶۸به ایروان مهاجرت نمود وهم اکنون مقیم کشور ارمنستان است.وی در رشته کوردشناسی تحصیل نموده است و هم اکنون در دانشگاه دولتی ایروان تدریس می کند و ریاست هیئت علمی ایرانی شناسی این دانشگاه را برعهده دارد.وی تحقیقاتی درمورد سنن قبیله ای و زبان شناختی کوردی دارد ومؤسس مرکز مطالعات معاصر کوردی وهمچنین ویراستار نشریهActa Kurdica است.
ایشان از ظن خویش یار کوردها و زبان وفرهنگ پربار آنها شده وهرگز   نتوانسته است یا بهتر بگویم نخواسته است بجز با دیده تعصب و انتقام به آنها بنگرد.با دقت نظر در فعالیتهای دانشگاه دولتی ایروان وبه ویژه بخش ایرانی شناسی این دانشگاه وبه صورت اخص در زمینه پایان نامه ها و رساله هایی که در مورد زبان و ادبیات کوردی با راهنمایی یا مشاوره اساتید این دانشگاه و در رأس آنها آساتوریان مورد دفاع قرار می گیرد ناگفته پیداست که هدف دولت ارمنستان و به صورت تخصصی تر دانشگاه دولتی ایروان نه شناختن وشناساندن کوردها که ایجاد هراس وهراساندن از کورد و ایجاد تفرقه واز خود بیگانه نمودن کوردهاست.چندین سال پیش مقاله ای در یکی از سایتهای خارجی با زبان انگلیسی منتشر شد که عنوان مقاله چیزی شبیه به این بود:”ارمنستان سرزمین مورد تجاوز دیروز،تجاوزگر امروز” در آن مقاله از ایجاد تفرقه توسط دولت ارمنستان در میان کوردهای آن کشور به شدت انتقاد شده بود وارمنیان را که خود در روزگاری نه چندان دور مورد ستمهای گوناگون از طرف ترکها قرارگرفته بودند به دلیل اعمال ژینوساید سفید علیه مردم کورد مقیم آن کشور به شدت مورد نکوهش قرار داده بود.آن روزها کمتر کسی از وجود چنین روند سیستماتیکی که از سوی کشور ارمنستان اتخاذ گردیده بود آگاهی داشت.باتوجه به گسترش فضای مجازی در سالیان اخیر و آسانتر شدن دسترسی افراد به مجلات وکتب در فضای مجازی هربار که مطلبی یا مقاله یا کتابی مطالعه منتشر می شود که ردپای دانشگاه دولتی ایروان در آن مشهود است با مطالبی بر می خوریم که تمام آنها پرده از توطئه پلید و شوم دولت ارمنستان بر می دارند که در ذیل به مواردی از آن اشاره می نماییم.طبق آنچه هیئت علمی ایرانی شناسی دانشگاه دولتی ایروان و در رأس آن آقای آساتوریان معتقدند و در پایان نامه ها و کتب و رساله ها و مقالات متعدد بر آن اصرار می ورزند زازاها،هورامیها،گورانها،کلهورها،ایزدیها و لکها کورد نیستند و هیچ ارتباطی با کورد ندارند.پس از نظر ایشان تنها کورمانجها وسورانها کورد هستند که قطعآ در آینده ای نه چندان دور در رسالات و پایان نامه ها و مقالات و کتب اثبات خواهند نمود که سوران و کورمانج نیز کورد نیستند!!!.آساتوریان شاید با دیده انتقام از تعداد اندک کوردهایی که همراه با ارتش ترکیه در قتل عام ارامنه شرکت داشته اند وبااین عقیده که مناطق بسیاری از سرزمینهای کوردنشین کنونی در ترکیه ارمنستان غربی را تشکیل می داده اند زازاها را وحشیانه مورد هجمه قرار می دهد وآنها را مردمی با ریشه های ارمنی می داند و منکر هر گونه ارتباط بین زازاها و بقیه کوردها می شود.ایشان مناطقی را که زازاها در آن ساکنند طبق عقیده برخی زازا های خود فروخته زازائیستان می نامد.جالب است که نظریه جدایی زازاها از بقیه کوردها توسط ابوبکر پاموکچو که از اعضای سازمان اطلاعات ترکیه بود مطرح شد و با استقبال خوب وپشتیبانی مالی ترکیه مواجه شد.زبان شناس زازا محمد مالمسینجی در این رابطه بیان نموده است که واژه زازائیستان توسط دایره اطلاعات ترکیه به منظور آسیب رساندن به هویت خواهی کوردها مطرح شده است.

(برای مطالعه کامل ر.ک فصلنامه فرهنگی پیمان-شماره۲۶ سال هفتم زمستان۱۳۸۲همچنین ر.ک  www.piuc.ir/forum/showtherad.php?tid=673&pid=689 )
آساتوریان گورانها وهورامیها را نیز مردمی غیر کورد معرفی می کند وسعی می نماید آنها را با استدلالهای عجیب وغریب با ارامنه مرتبط بداند.(برای مطالعه کامل ر.ک نشریه ایران شناخت،زمستان۱۳۷۴،شماره۱،صص۳۱-۶۳)
آساتوریان همچنین در مصاحبه ای که در فضای مجازی با زبان انگلیسی به این آدرس (www.groong.usc.edu/orig/ok-19980630.html)از ایشان منتشر شده است کوردهای ایزدی را دارای هویتی ملی ومذهبی مستقل بر می شمارد وبرای رفع این اتهام که به عمد ایزدیان را جدای از کوردها نمی داند کورد بودن یا نبودن آنها را برای ارامنه فاقد اهمیت عنوان می کند وی با اشک تمساح ریختن برای ایزدیان اظهار می دارد که همواره اقلیت ایزدی از طرف بقیه کوردها مورد آزار قرار گرفته است و ابراز می دارد که کوردها وایزدیها از همدیگر متنفرند.

درادامه همین مصاحبه آساتوریان با لحنی که به هیچ وجه در خور یک انسان که عنوان پرفسور را یدک می کشد نیست،با رکیکترین الفاظ پرفسور مهرداد ایزدی استاد دانشگاه هاروارد را که ایزدیان را مردمی کوردتبار دانسته و از هویت آنان به حق دفاع نموده است مورد توهین قرار می دهد.جالب اینجاست که دانشگاه دولتی ایروان که آساتوریان در آنجا مشغول تدریس کوردشناسی(بخوانید کوردهراسی)است از ابتدای سال ۲۰۱۰در فهرست دانشگاههای غیر معتبر وزارت علوم جهموری اسلامی ایران قرار دارد.
آساتوریان با اقدامات ضد کوردی دیگری افرادی را با ارائه مدرک دکترا ؟ از دانشگاه دولتی ایروان و زیر نظر خودش برای ارائه کتب و مقالات بی پایه و غیرعلمی حول محور جدا کردن لک از کورد یاری می رساند،جالب است حتی بر این کتب بی مایه مقدمه می نویسد!!
آساتورین با این اقدامات بار دیگر دشمنی خود را با کورد و کوردستان آشکار ساخت زیرا با ارائە تئوریهای آبکی میخواهد مردم لکستان را غیر کورد و لکی را به عنوان زبانی مستقل وبیگانه با زبانهای کوردی معرفی نماید!غافل از  اینکه لکی در کنار گویشهای جنوبی،سورانی،هورامی،کورمانجی حلقه های زبانهای کوردی بوده و هستند وخواهند بود.

آساتوریان و امثال وی به درستی کوردها را شناخته اند و خوب آگاهند که در صورت اتحاد کوردها اراده ی پولادین کورد را هیچ چیزی در هم نمی شکند.شناخت این روحیه ی کورد آنان را بدین طریق رهنمون گردیده است که تنها راه برای نابودی کورد ایجاد اختلاف میان آنهاست.باشد که هوشیار باشیم

بهمن قاسمی

لطفا دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.
محسن گراوند می گوید :

شما دست چوپان دروغگو را از پشت بسته اید , اول اینکه ادعای ایشان در خصوص کرد نبودن گوران ها و زازاها و..کاملا صحیح است دوما اگر شما مخالف استفاده از واژه زازئیستان هستید چرا از لکستان استفاده میکنید ؟به عنوان یک لک گراوند به لرستانی بودنم افتخار میکنم سند لر بودن ریشه در اعماق تاریخ دارد نه چرندبافیهای ناسیونالیستی کردی .
همین حالا نسل قدیم کلهر خود را لر میدانند پوشاک انها کاملا لری است , هورامی برخی خود را کرد میدئانند برخی خود را نه بد نیست با پاوه ای ها در این خصوص برخورد داشته باشید زبان هورامی چه شباهتی با کردی دارد ؟
زازها را هم مانند لرها اسیر زیاده خواهی خود کرده اید چنانکه فریاد هویت طلبی انها ترکیه را پر کرده است.
در کل چنین که پیداست هدف شما از این نوشتار مانند سایر نوشتهایتان تجاوز به هویت لری و جعل هویت لکهایی است که طی سده های متمادی با افتخار خود را لر مینامیده اند و مینامند .

گراوند می گوید :

شما دست چوپان دروغگو را از پشت بسته اید , اول اینکه ادعای ایشان در خصوص کرد نبودن گوران ها و زازاها و..کاملا صحیح است دوما اگر شما مخالف استفاده از واژه زازئیستان هستید چرا از لکستان استفاده میکنید ؟به عنوان یک لک گراوند به لرستانی بودنم افتخار میکنم سند لر بودن ریشه در اعماق تاریخ دارد نه چرندبافیهای ناسیونالیستی کردی .
همین حالا نسل قدیم کلهر خود را لر میدانند پوشاک انها کاملا لری است , هورامی برخی خود را کرد میدئانند برخی خود را نه بد نیست با پاوه ای ها در این خصوص برخورد داشته باشید زبان هورامی چه شباهتی با کردی دارد ؟
زازها را هم مانند لرها اسیر زیاده خواهی خود کرده اید چنانکه فریاد هویت طلبی انها ترکیه را پر کرده است.
در کل چنین که پیداست هدف شما از این نوشتار مانند سایر نوشتهایتان تجاوز به هویت لری و جعل هویت لکهایی است که طی سده های متمادی با افتخار خود را لر مینامیده اند و مینامند .

سامان بیرانوند می گوید :

ضمن دعوت به منطق فارغ از عصبیت شما را به مطالعەی چند موردی از منابع علم زبانشناسی منجمله نظریات دانشمندانی نظیر انونبی و مکنزی که آثار و نظریاتشان از جمله منابع مورد تدریس علم زبانشناسی در تمام دانشگاهی معتبر دنیا است توصیە می کنم، ” تکرار میکنم” دانشگاهی معتبر دنیا نه دانشگاههایی همچون دانشگاه ایروان ارمنستان که خود و مدارک صادرەاش مورد تایید وزارت علوم نمی باشد چه رسد به مراکز بین المللی و جهانی. اکثر قریب به اتفاق مورخان، مسشترقان و جامعه شناسان ایرانی و خارجی در طول حدود یکصد سال اخیر و اغلب زبانشناسان معتبر و صاحب نام دنیا چه در دهەهای اخیر و چه در گذشته لکی را یکی از زبانهای اصلی و اصیل مجموعه زبانهای کردی دانسته و می دانند و نظرات متعصبانه و به دور از علم و منطق و عوامانه نمی تواند بر این نظریات علمی و آکادمیک تاثیر منفی بگذارد.
یک زبان همچون موجودی جاندار، دارای ارتباط و پیوستگی با زبانهای مجاور و هم خانواده خود می باشد و نمی توان یک زبان را از زبانهای هم خانواده و هم مجموعه خود به واسطه اسامی جغرافیایی متفاوت گویشوران آن زبان جدا نمود، به عنوان مثال به هیچ عنوان نمی توان گفت که یک گویشور زبان لکی صرفا به این خاطر که در حوزه جغرافیایی لرستان زندگی می کند دارای هویت قومی و زبانی لری است، چرا که در این صورت گویشوران لک زبان ساکن کلاردشت را باید مازنی و لکهای ساکن ترکیه را ترک، و سوران های ساکن آذربایجان غربی را ترک دانست، در مورد لر دانستن لک و کلهر و… نیز ضمن عرض ادب و احترام خدمت تمامی برادران محترم و خونگرم لر زبان از طرف خیلی از دوستان که بیشتر از سر نا آگاهی می باشد تا مغرضانە مغلطه بسیار است از جمله اینکه تقسیم بندی مذکور که لر را شامل لک، کلهر و… می داند صرفا یک تقسیم بندی جغرافیایی، دیوانی بوده که بر مبنای اینکه اقوام و ایلات مذکور در یک منطقه جغرافیایی می زیسته اند ارائه شده است و از لحاظ قوم شناسی و زبانشناسی کاملا اشتباه می باشد (ضمن اینکە این تقسیم بندی لرها را جزئی از کرد تقسیم بندی کردە است، پس اگر مبنای شما تقسیم بندی مذکور می‌باشد می‌بایست تمام نظریە مذکور را بپذیرید نە اینکە بە دلخواە خود آن را سانسور و تحریف کنید) چرا کە در تقسیم بندیهای متعدد مورد تایید منابع و دانشمندان علم زبانشناسی، لکی در شاخەی شمالغربی زبانهای هندوایرانی و لری در شاخە جنوبغربی این تقسیم بندی معتبر و آکادمیک قرار می‌گیرد، من خود ساکن استان لرستان و شهرستان بروجرد می باشم ضمن افتخار به استان و شهرستانم به کردی بودن زبانم نیز همچون لرستان بودن استانم افتخار میکنم و از اینکه لکی یکی از اصیل ترین زبانهای کردی و قوم سربلند لک یکی از اصیل ترین و با ریشه ترین اقوام کرد می باشد بە دور از تعصبات کورکورانە و متعصبانە، به خود می بالم.
سامان بیرانوند،
بروجرد، شهریورماه ٩۵

کلام روز

يكرنگ بمان حتي ...

حتي اگر در دنيايي زندگي ميكني كه

مردمش براي پررنگي هزار رنگ ميشوند

تازه‌ها
شبکه‌های اجتماعی
پربازدید‌ها
مصاحبه آرشیو
یک پژوهشگر کرمانشاهی: منابع طبیعی موجود به سرعت درحال اتمام هستند/نیازمند بازنگری در فرهنگ کار هستیم

یک پژوهشگر کرمانشاهی:
منابع طبیعی موجود به سرعت درحال اتمام هستند/ نیازمند بازنگری در فرهنگ کار هستیم.

«گل انار» ارژنگ

ریگا کوردستان – سرویس فرهنگی مرادی، خلیلی، افضلی و نظری کرمانشاهی بررسی کردند «گل انار» ارژنگ سحر رنجبر: می‌گویند شاعر دیکتاتور هم هست. اما فقط در شعر خودش این ویژگی را دارد. در واقع چنانچه فاقد این ویژگی باشد نمی‌تواند بر کلماتش تسلط یابد و کسی که کلماتش از او فرمان‌برداری نکنند شاعر نیست. شعر […]

وقتی که محدودیت ها به تو می بازند

ریگا کوردستان – سرویس ورزشی (مصاحبه اختصاصی با صدیقه گراوند دختر ورزشکار کوهدشتی و نایب قهرمان کاراته آسیا) ‎سئوال: خودتان را کامل معرفی کنید؟ چند سالتان است، ورزش را از کجا شروع کردید؟ چه شد که سراغ ورزش رفتید؟ ‎جواب: من صدیقه گراوند هستم متولد ١٣۶٨، چون خیلی ورزش را دوست داشتم در سن ١۵ سالگی […]

مشاهیر و نخبگان/a> آرشیو
خبرنامه پیامکی

جهت عضویت در خبرنامه پیامکی ریگا کوردستان و دریافت آخرین خبرها فرم را تکمیل و ارسال فرمایید.