رسانه مستقل خبری کوردستان

www.rigakurdistan.ir

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | 20 Nov 2017
خانه » اخبار » فرودگاه سقز زمین گیر کمبود اعتبارات
فرودگاه سقز زمین گیر کمبود اعتبارات

در جلسه بررسی مشکلات فرودگاه سقز عنوان شد؛

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

سرویس کردستان- معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان سقز با بیان اینکه فرودگاه سقز از اوایل دهه ۸۰ وارد فاز اجرایی شد، گفت: این طرح، مهمترین طرح اجرایی و توسعه ای شهرستان سقز می باشد که باید در اولویت کاری تمامی ادارات شهرستان سقرار داشته باشد.
 صابر زارعی روز شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری در جلسه بررسی مشکلات  و دورنمای فرودگاه، این طرح را اصلی ترین طرح عمرانی و توسعه سقز و شهرهای اطراف آن توصیف و اظهار کرد: پیگیری تسریع در ساخت فرودگاه به جد از طریق استان و تهران در دست پیگیری است و مدیران کل استان به مدیران شهرستان اختیار تام داده اند که برای اجرای این طرح همکاری لازم انجام دهند.
وی اظهار کرد: تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال برای عملیات عمرانی فرودگاه هزینه شده و یک هزار و ۴۰۰ متر باند فرودگاه به عرض ۶۰ متر آماده و آسفالت شده، که برای بهره برداری از آن یک هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون فنی فرماندار سقز عنوان کرد: بررسی ملاحظات زیست محیطی، جابجایی خط های فشار قوی برق واقع در محدوده فرودگاه  و زمینی نمودن آنها، تملک زمین برای تطویل باند  بررسی شده است و مطالعه برای ارایه خدمات آب ، برق، گاز، تلفن و مخابرات توسط ادارات خدمات شهرستان سقز باید در اسرع وقت انجام شود.
او اظهار امیدواری کرد: که بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، برای ساخت ساختمان های جانبی و پایانه آن در اوایل سال ۹۵ وارد فاز اجرایی شود.
زارعی همچنین با بیان اینکه پرواز ایمن برای فرودگاه بسیار مهم است، گفت: رفع موانع طبیعی از جمله دو تپه در محدوده باند فرودگاه ضروری است و باید حجم قابل توجهی خاکبرداری انجام شود که باید در این زمینه نیز از تمامی امکانات موجود شهرستان استفاده شود.
وی با عنوان اینکه فرودگاه نقش مهم و بی بدیلی در توسعه همه جانبه منطقه دارد اظهار کرد: افزایش تمایل برای سرمایه گذاری در منطقه از جمله اهداف بلندمدت و مهم اتمام این طرح خواهد بود.
مشاور فرودگاه سقز مشاور و نماینده شرکت ایمن راه هم با بیان اینکه دورنمای فرودگاه سقز برای پرواز فوکر ۲۸ نیمه سنگین با ۷۰ تا ۸۰ مسافر در هر پرواز خواهد بود عنوان کرد: این هواپیماها از ناوگان هوایی حذف شده اند و برای فرودگاه سقز فوکر ۱۰۰ و هواپیماهای ایرباس در نظر گرفته شده است.
محمد محمدی خانقاه با بیان اینکه پرواز حجاج برای زیارت خانه خدا نیز برای فرودگاه سقز مطرح است عنوان کرد: در دورنمای فرودگاه، طرح های درآمدزایی از جمله ساخت مجموعه ورزشی و نمایشگاه نیز پیش بینی شده است.
او با مقایسه طرح مطالعاتی فرودگاه سقز با سایر فرودگاه های اطراف  تاکید کرد: استفاده از آخرین دانش فرودگاه سازی در ساخت فرودگاه سقز اعمال خواهد شد.
مزایا و چالش های فراروی طرح
 گفتنی است تملک زمین این پروژه ملی در سال های ۸۳ و ۸۴ انجام گرفت و عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ شروع شد
امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های استان های کردستان از جمله بانه، مریوان و دیواندره و آذربایجان غربی مثل: سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب، نزدیکی به مرز عراق و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب کشور، دوری از مرکز، جمعیت بالای منطقه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در این مناطق و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای تسریع در ساخت این پروژه ملی می باشد به طوری که در اذهان عمومی از آن بعنوان کلید توسعه منطقه یاد می شود.
از جمله مشکلات عمده این طرح کمبود شدید اعتبار، طولانی شدن زمان اجرای پروژه، عدم جابجایی دکل های فشار قوی در محدوده عملیاتی طرح، عدم احداث جاده جایگزین مسیر سقز– مریوان، برخی ساخت و سازها، عدم تمایل سرمایه گذاران بخش های غیردولتی و خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح و … اعلام شده است، آمارهای متناقضی در مورد میزان پیشرفت این پروژه یعنی از ۱۰ تا ۴۰ درصد ارائه می شود، اما آنچه مشخص است برای تکمیل آن بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیازمند است.
مردم منطقه امیدوارند مسئولین با رفع کمبود اعتبارات، برنامه ریزی مناسب برای هماهنگی و تسریع در روند تخصیص اعتبارات، جلب همکاری و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی و تسریع در امورات اداری، جذب فاینانس و… زمینه اتمام پروژه و بهره برداری از آن را برای مردم منطقه فراهم نمایند.
لطفا دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.
کلام روز

يكرنگ بمان حتي ...

حتي اگر در دنيايي زندگي ميكني كه

مردمش براي پررنگي هزار رنگ ميشوند

تازه‌ها
شبکه‌های اجتماعی
پربازدید‌ها
مصاحبه آرشیو
یک پژوهشگر کرمانشاهی: منابع طبیعی موجود به سرعت درحال اتمام هستند/نیازمند بازنگری در فرهنگ کار هستیم

یک پژوهشگر کرمانشاهی:
منابع طبیعی موجود به سرعت درحال اتمام هستند/ نیازمند بازنگری در فرهنگ کار هستیم.

«گل انار» ارژنگ

ریگا کوردستان – سرویس فرهنگی مرادی، خلیلی، افضلی و نظری کرمانشاهی بررسی کردند «گل انار» ارژنگ سحر رنجبر: می‌گویند شاعر دیکتاتور هم هست. اما فقط در شعر خودش این ویژگی را دارد. در واقع چنانچه فاقد این ویژگی باشد نمی‌تواند بر کلماتش تسلط یابد و کسی که کلماتش از او فرمان‌برداری نکنند شاعر نیست. شعر […]

وقتی که محدودیت ها به تو می بازند

ریگا کوردستان – سرویس ورزشی (مصاحبه اختصاصی با صدیقه گراوند دختر ورزشکار کوهدشتی و نایب قهرمان کاراته آسیا) ‎سئوال: خودتان را کامل معرفی کنید؟ چند سالتان است، ورزش را از کجا شروع کردید؟ چه شد که سراغ ورزش رفتید؟ ‎جواب: من صدیقه گراوند هستم متولد ١٣۶٨، چون خیلی ورزش را دوست داشتم در سن ١۵ سالگی […]

مشاهیر و نخبگان/a> آرشیو
خبرنامه پیامکی

جهت عضویت در خبرنامه پیامکی ریگا کوردستان و دریافت آخرین خبرها فرم را تکمیل و ارسال فرمایید.