مظلومیت گردشگری کنگاور در تابلوهای رنگ باخته و بی نشانی !!!!

ریگا کوردستان – سرویس فرهنگی 

تابلو های گردشگری در چه صورت و به چه منظور در کنار آثار و محوطه های تاریخی نصب می شوند ؟

در پیرامون آثار فرهنگی – تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها ؛ که ارزش و قابلیت ثبت در فهرست را داشته باشند را با تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعملها ی مربوط به چگونگی ثبت ، تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به آثار منقول تاریخی  ، بافت های تاریخی ، میراث طبیعی ، توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه و تنظیم و ابلاغ به مقامات ذیربط تهیه بانک اطلاعات مربوط به ثبت شده و در فهرست آثار ملی از طریق اخذ گزارش های مستمر و ضبط گزارش ها که در پرونده ثبتی آثار و انعکاس هرگونه دخل و تصرف غیر مجاز در دفاتر تخصصی و حقوقی ایجاد بستر های مناسب برای جذب گردشگر می شود .

در این تابلو‌ها نام و قدمت اثر و هم‌چنین مشخصات معماری بنا و شماره ثبت جهت آشنایی هر چه بیشتر بازدید‌کنندگان آورده شده است.

در شهرستان کنگاور صد و اندی آثار و محوطه تاریخی ثبت ملی شده  وجود دارد ؛ اما متاسفانه از این تعداد فقط به جرات گفت دو یا سه اثر دارای تابلو ثبت ملی هستن دیگر آثار و محوطه بدون تابلو میراث فرهنگی می باشند .

IMG_1316

نداشتن تابلو معضلاتی را در پی دارد نمونه این مورد می توان به دیوار نویسی های که بر روی خانه غلامحسین ساری اصلانی انجام شده اشاره کرد و تپه های تاریخی که در روستاهای این شهرستان قرار دارند و معدن های سنگ معبد آناهیتا که به تازگی به ثبت رسیده اند !

تا همین سال‌های اخیر گردشگرانی که به شهر کنگاور می‌آمدند، علاوه بر نداشتن اطلاعات کافی از مراکز گردشگری شهر و روستا، برای یافتن مسیر اماکنی که از وجود آنها اطلاع داشتند نیز به مشکل برمی‌خوردند.

یکی از مواردی که می‌تواند به گردشگر به منظور پیدا کردن محل و آگاهی از وجود بنایی تاریخی و حوزه گردشگری کمک کند نصب تابلوهای متعدد در محلی مناسب است که در شهرستان کنگاور چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

معرفی مناطق گردشگری و تاریخی از مسائل مهمی است که اگر درست انجام شود می‌تواند در جذب گردشگر و شناساندن بناهای تاریخی و حوزه‌های گردشگری بسیار مؤثر باشد اما در این شهرستان به این مسئله توجه خاصی نشده و تنها برای معرفی بعضی از آنها از یک تابلو که برخی از آنها به علت تماس داشتن با آفتاب و دیگر عوامل طبیعی از بین رفته است و یا از کتابچه و بروشور برای معرفی تعداد کمی از این بناها استفاده شده است که البته در این دوران که بیشتر کارها و تبادل اطلاعات از طریق اینترنت و فضاهای متعدد مجازی انجام می‌شود استفاده از این روش‌ها نمی‌تواند آنطور که باید تأثیرگذار باشد.

تابلوهای شهری که برای راهنمایی شهروندان در سطح شهر نصب می‌شوند در زیباسازی فضا و یا اختلال در سیمای بصری شهر نقش زیادی دارد. طراحی درست و با برنامه ریزی می تواند علاوه بر این که باعث زیبایی شهر شود نقش راهنمایی شهروندان را نیز به درستی ایفا کند.

قبل از به ثبت رسیدن آثار و محوطه ها پرونده و گزارش های دقیق و کاملی را تهیه می کنند تا در آثار ملی به ثبت برسد اما بعد از به ثبت رسیدن نیز به همان صورت دقیق و کامل از آن اثر حفاظت می شود ؟ آیا مسئولین میراث فرهنگی شهرستان کنگاور تا به حال به این موضوع که علاوه بر معبد آناهیتا ما جاذبه های گردشگری دیگر نیز داریم ؟ با نصب کردن تابلو های راهنما گردشگرانی که به این شهرستان می آیند متوجه دیگر آثار می شوند و برای بازدید به این محوطه ها نیز می روند . علاوه بر آن با توجه به متن تابلو ها مبنی بر ( هرگونه دخل و تصرف در آن جرم محسوب میگردد ) کمتر مورد آسیب های انسانی می شود . این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و حفاظت و نگهداری از آنها اهمیت خاصی می طلبد.

تک تک این آثار برگه های شناسنامه هویت سرزمین ما هستند که باید نسبت به حفظ آنها اهتمام داشته باشیم و به نسل آینده انتقال دهیم.

مریم طاهرآبادی / کارشناس ارشد باستان شناسی

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اخبار